Skratta hela vägen till butiken : om humor i reklamen av Einar Korpu

Är reklam något att skratta åt? Ja, ofta är det så. Reklamen vill gärna få oss på gott humör. Om vi blir roade av en annons blir vi förhoppningsvis vänligt inställda till den produkt som reklamen handlar om. Reklammakarna själva brukar ofta hävda att humor är något man ska vara försiktig med - "humor kan döda hela annonsen", menar somliga. Trots detta har påfallande många av de annonser som vunnit den prestigefyllda reklamtävlingen Guldägget haft ett tydligt humoristiskt anslag. Reklamhumorn kan ta sig en lång rad uttryck: enkla ordvitsar och andra språklekar, ironi, självironi, drift med konkurrenterna, roliga möten mellan ord och bild, ofrivilliga roligheter - listan kan göras lång. I den här boken har Einar Korpus försökt bringa ordning i alla dessa möjligheter. De olika kapitlen tar i tur och ordning upp de olika typer av humor som finns i reklam, och exemplifierar med befintliga annonser, från 1800-talet och fram till idag. Många av dem känner man igen. Reklamen finns överallt, hela tiden. Tröttsamt och irriterande, tycker många, men ganska ofta bjuds man också på ett gott skratt. Här är några roliga exempel: · Ska ni hänga med på ostskiva? Kommer det några schyssta kex? (Riksost) · Trött på den dåliga lönen som tysklärare? Bli tysk lärare. (Lärarnas riksförbund) · Våra produkter kan göra dig ful, fet och olycklig. (Systembolaget) · Idag finns det femton utrotningshotade arter i Sveriges natur. En av dem bär keps. (LRF) Skratta hela vägen till butiken är kultur- och reklamhistoria i underhållande förening

ISBN: 9789113022727

Provläs boken