IKEA : på väg mot framtiden av Karl von Schulzenheim, Lennart Dahlgren, Stellan Björk

Ikea har sedan Ingvar Kamprad grundade företaget 1943 utvecklats till ett ytterst lönsamt globalt storföretag. Tack vare den goda lönsamheten och en avancerad skatteplanering har man ackumulerat ett enormt kapital. Vore Ikea börsnoterat skulle det förmodligen vara Nordens högst värderade företag. Ikea är också ett kultföretag, älskat av många (och hatat av några). Ikonen Ingvar Kamprad, född 1926, har betytt enormt mycket för Ikea. Kamprad är Ikea, och Ikea är Kamprad. Men han har haft svårt att släppa taget, vilket inte är ovanligt bland superentreprenörer. Successionsfrågan har varit något av ett trauma för honom. Trots hans höga ålder och sviktande hälsa fattas fortfarande inga viktiga beslut utan Kamprads samtycke. Vad händer den dag han inte kan ha sista ordet? Blir Ikea beslutsförlamat? Kommer hans tre söner, eller någon av dem, eller någon annan, att kliva upp på kommandobryggan? Kommer sönerna att kunna hålla sams? Historien är som bekant full av exempel på syskonstrider i stora familjeföretag. Detta är boken om det annalkande epokskiftet, om riskerna men också om möjligheterna. Men här berättas också om det företag Kamprad skapat och lämnar efter sig och hur det har gått att bygga upp världens största möbelföretag. Författarna till denna bok känner Ikea väl. De har studerat material, lyssnat, analyserat, tolkat tecken och lagt pussel för att försöka besvara de frågor som nu står i intressefokus. Vad händer med det gigantiska imperiet? Hur kommer de anställda att reagera? Hur kommer Ikea att se ut i framtiden? Kommer du att kunna köpa Ikeaaktier? Under sitt arbete har författarna tagit del av material och händelser som kommer att väcka stor uppmärksamhet

ISBN: 9789113046693

Provläs boken