Apokalypsen som vision

"Det vore fel att tro att Apokalypsen bara bär inom sig en idé om bestraffning. Kanske är hoppet det viktigaste som den bär inom sig. Trots att tiden är nära - och för varje enskild av oss är den verkligen mycket nära - är det aldrig för sent för oss alla tillsammans. Apokalypsen är fasansfull för den enskilde, men för alla tillsammans finns där ett hopp. Och i just detta ligger Uppenbarelsebokens mening. I slutänden är denna bildligt uttryckta dialektik en sådan inspirerande källa för en konstnär att man mot sin vilja förvånas över hur mycket stöd man kan finna där för varje själstillstånd." Här får vi stifta bekantskap med den ryske filmskaparen Andrej Tarkovskijs (1932-1986) egna ord om Apokalypsen - dels i ett nedtecknat föredrag, dels i en av de sista intervjuer han gav. Med utgångspunkt i dessa två texter utforskar Christo Burman Apokalypsen som vision och motiv i Andrej Tarkovskijs filmkonst. Den första av hans två essäer behandlar Tarkovskijs liv och verk, medan den andra ägnas specifikt åt filmen "Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov" och den ryska ikontraditionen. Boken innehåller dessutom en omfattande bibliografi över Tarkovskij-litteraturen. Innehåll: Förord (Christo Burman) 7 Inledning (Christo Burman) 9 Om Apokalypsen (Andrej Tarkovskij) 17 En rysk pilgrims berättelse: Intervju med Andrej Tarkovskij (Lollo Konnebäck) 27 Apokalypsen i Andrej Tarkovskijs liv och verk (Christo Burman) 36 Den yttersta domen (Christo Burman) 107 Ikoner - fönster mot det heliga 109 Den helige Andrej Rubljov - liv och verk 113 Tarkovskij - Filmografi 174 Tarkovskij - Scenuppsättningar 182 Bibliografi över Tarkovskij-litteraturen 184 Noter och kommentarer (Christo Burman) 203 Person- och titelregister 245

ISBN: 9789186095123

Provläs boken