Läsa, skriva, tala – Barnet erövrar språket av Ragnild Söderbergh Söderbergh, Ragnild

Läsa och skriva får barn lära sig i skolan, genom formell undervisning. Tala lär de sig däremot själva helt utan formell undervisning, från späda år och i den vardagliga samvaron med vuxna och andra barn. Tidigare gjorde man inte denna skillnad: en metod att låta små barn lära sig läsa själva i lekfullt samspel praktiserades redan från slutet av 1700-talet i Sverige. Detta upphörde när den allmänna folkskolan infördes på 1840-talet. Sedan dess har det skriftspråkliga landskapet förändrats. Både vuxna och barn är idag omgivna av skrift av olika slag, och det högteknologiska samhället har gett nya möjligheter till skriftlig kommunikation. Läsforskare har visat att barn själva upptäcker och använder skrivet språk långt före skolstart. Läsa, skriva, tala är en introduktion till läsforskning med barnet i centrum, men är också en inspiration för blivande lärare att leka fram läsning och skrift, något som redan sker i flera förskolor. Ragnhild Söderbergh är forskare och professor i barnspråk

ISBN: 9789140664235

Provläs boken